Ja, ja, het is begonnen! - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Lyanne Smit - WaarBenJij.nu Ja, ja, het is begonnen! - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Lyanne Smit - WaarBenJij.nu

Ja, ja, het is begonnen!

Door: Lyanne

Blijf op de hoogte en volg Lyanne

25 September 2014 | Oostenrijk, Salzburg

Vorige week woensdag was het dan zover, op naar Salzburg! Samen met Mike zijn we met de auto naar Salzburg gereden. 10 uurtjes later waren we op de plek van bestemming.

De tijd dat Mike er was verbleven we in een hotel. (Ik had nog geen kamer). Super ontvangst daar bij het hotel. Ik had een hotel geboekt met parkeerplaats, maar ik had al gelezen dat er een smalle doorgang was. Nou dat was inderdaad zo! Gelukkig kwam de hoteleigenares over de straat aangerend om ons te begeleiden door het gangetje en Mike werd gelijk tot superfahrer benoemd! Goed begin haha!

De eerste week is heel snel gegaan. De tweede dag dat we hier waren gingen Mike en ik samen op zoek naar een kamer, in het centrum rondlopen en op het terras zitten. Ik werd die middag 3x gebeld door een onbekend nummer. Ik dacht dat ik terug werd gebeld voor een kamer. Dus maar even terugbellen. Het bleek de hoteleigenaar te zijn die helemaal in paniek was. Onze auto lekte brandstof. Bij ons ging er direct wel een lampje branden, omdat we op de snelweg in Duitsland een stuk metaal hebben geraakt. Wij dachten dat alles goed was, maar toch niet dus. We zijn toen gelijk teruggegaan en het was inderdaad onze auto die aan het lekken was. De hoteleiegenares had een mooi briefje onder de ruitenwisser gedaan met de tekst; ´Diesel rimmt aus bitte Feuerwehr rufen Telefon 122´. Dat hebben we maar even niet gedaan, omdat diesel niet direct brandgevaarlijk is (heb ik me laten vertellen). Naast dat ik een kamer moest zoeken, hadden we dus nu nog wat te regelen.. De auto is die dag weggehaald door de ANWB en Mike moest uieindelijk terug met de trein. Verder moest de brandweer nog komen om de plek schoon te maken op de parkeerplaats. De brandweer moest erom lachen en heeft er alleen wat zand overheen gegooid en de mededeling dat we geen rekening zouden ontvangen. Hoteleigenares gerust gesteld en voor ons een meevaller!

Vanaf vrijdag begon hier Rupertikirtag. Dit duurde tot woensdag. Daar hadden we dus geluk mee. Rupertikirtag deed ons denken aan Oktoberfest. Het is alleen allemaal wat traditioneler. De kleding is heel eenvouding en bijvoorbeeld de jurken van de vrouwen zijn zeg maar gewoon tot de knie of tot de enkels. Hier ben ik samen met Mike 2 dagen heen geweest en ik ben ook nog met een andere Erasmus student geweest op dinsdag. Een halve liter Bier, zitten aan een tafel en muziek erbij. Ook was er een kermis dus we konden ons prima vermaken. Precies wat voor mij. Nu maar kijken of ik dit weekend misschien toch nog maar ff Oktoberfest moet bezoeken..

Ik heb ondertussen ook een kamer gevonden. Ik was met Mike afgelopen zaterdag wezen kijken bij een kamer. Heel mooi, alleen ik moest een medehuurder vinden. Die heb ik nu gevonden en ik mag vanaf zaterdag erin. Eindelijk de woningstress weg en nu kan ik gaan genieten. Ik slaap nu in een hostel en het is verschrikkelijk. Niks voor mij. En pluspunt voor de kamer, toen ik gisteren ging tekenen voor het contract hadden de eigenaressen ons uitgenodigd om te eten. Ze hadden voor ons traditioneel Oostenrijks gekookt en het was erg lekker. Ik ga huren samen met een Frans Meisje. Ik ken haar nog maar kort, maar ze lijkt me erg aardig! Ik ben in ieder geval super blij, omdat het echt een verschrikkelijk gevoel geeft als je geen woonruimte hebt.

De eerste paar dagen heb ik hier alle afstanden gelopen. Daar was ik al snel flauw van, dus ik moest ook maar kijken naar een fiets. Dat is hier denk ik het populaisrte vervoersmiddel. Via Facebook had ik op een advertentie gereageerd (zondagochtend) en zondagavond had ik de fiets. Dus ik kan nu ook makkelijker overal heen. Van mijn hostel naar het centrum en universiteit is het denk ik 25 minuten lopen.

Ik vergeet bijna te vertellen dat ik al een heleboel andere Erasmus Studenten heb ontmoet en dat iedereen erg aardig is. Wel apart met zoveel nationaliteiten en het is soms moeilijk om met elkaar te praten, omdat iedereen niet perfect Engels spreekt. Maar tot nu toe gaat het prima en we hebben een gezellige groep. En vegeleken met de rest ben ik nog aardig goed in Engels :)

Voordat ik naar Salzburg ging had ik natuurlijk informatie opgzocht over de stad. Eenmaal aangekomen bleek het toch wel een grotere stad te zijn dan dat ik dacht... Dacht dat het net zo groot was als Groningen, maar het is toch wel iets groter. Maar nu ik dit zo schrijf ben ik er al aan gewend en eigenlijk valt het best mee. Alles is geconcentreerd op het oude Centrum en dat is maar klein. Nog een puntje wat ik over het hoofd had gezien was het weer.. In Salzburg regent het nogal veel, 50% van het jaar regent het! Lekker dan! Dacht dat het in Nederland veel regende. Maarja alles went.. Ik heb nu al standaard een paraplu in mijn tas, daar moet ook nog even iets van regenkleding aan toe worden gevoegd. Het is hier verder ook heel normaal om in het verkeer zomaar te toeteren. Ik moet daar erg aan wennen als ik daar op mijn fietsje tussendoor ga. En wat ik verder nog niet wist, maar nu zeker ontdekt heb, de Oostenrijkers zijn allemaal erg aardig.

Dit waren alle avonturen van mijn eerste week in Salzburg. School begint op 3 oktober, dus ik heb nog even lekker een paar dagen niks. En ik zag dat de weersvoorspelling ook goed was, dus mooi tijd om de stad te verkennen.

Dit was mijn eerste update! Groetjes uit Salzburg!

  • 25 September 2014 - 13:36

    Marijn:

    Haha leuk verhaal! Super dat je eindelijk woonruimte hebt! Heel veel succes & plezier daar! Geniet ervan!
    xxxxxx

  • 25 September 2014 - 13:55

    Iris Kats:

    Haha Smit, wat geweldig! Typisch iets voor jou om meteen de brandweer nodig te hebben:p
    Maar klinkt goed allemaal! Chill dat je al meer studenten hebt ontmoet, wel zo gezellig!
    Heel veel plezier daar en geniet ervan, want geloof me, het is zo weer voorbij!
    Xx Iris

  • 25 September 2014 - 13:58

    Harmanda:

    Wat een leuk verhaal! Mooi dat je iets gevonden hebt om te wonen en dat je gezellige mensen om je heen hebt! :) Succes straks op school & veel plezier lyan xxx

  • 26 September 2014 - 17:24

    Aly De Boer :

    wat gezellig zo'n verslag , heel leuk om te lezen Lyanne !!!
    Daar veel regen , nou hier kan het er de laatste dagen ook wat van , niet leuk al die regen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Salzburg

Lyanne

Ik ga 4 maanden studeren in Salzburg.

Actief sinds 25 Sept. 2014
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 2178

Voorgaande reizen:

17 September 2014 - 04 Februari 2015

Studeren in Salzburg

Landen bezocht: