Discovering Salzburg, geen probleem! - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Lyanne Smit - WaarBenJij.nu Discovering Salzburg, geen probleem! - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Lyanne Smit - WaarBenJij.nu

Discovering Salzburg, geen probleem!

Door: Lyanne

Blijf op de hoogte en volg Lyanne

12 Oktober 2014 | Oostenrijk, Salzburg

Het is alweer even geleden dat ik mijn vorige verslag heb geschreven. Daarom is het hoog tijd voor een update.

Waar zal ik is beginnen. Nadat ik mijn vorige verslag heb geschreven ben ik verhuisd naar mijn kamer. Zaterdag 27 september kon ik dan mijn kamer in. Super, want eerst zal het pas 5 oktober zijn. Maar ik ben goed beland, van hostel naar 'studentenvilla'. Heel relax, ik heb een slaapkamer met balkon, het Franse meisje Lili slaapt nu in de woonkamer waar we een mooi slaaphoekje hebben gemaakt. Ook hebben we een keuken waar we kunnen zitten, dus genoeg ruimte met z'n tweetjes. Alles is door de verhuurders achtergelaten in de kamers en keuken. Dus dat is mooi makkelijk.

Vorige week donderdag kwam mijn moeder voor een week op bezoek. Heel gezellig! Ik ging van student naar toerist, een hele goede switch wat mij betreft! Helaas had ik die vrijdag wel mijn eerste schooldag, maar die duurde gelukkig maar van 9 tot half 11. Dat weekend hebben we allemaal dingen bezichtigd hier in de buurt. Heel leuk. Die maandag begon dan toch echt mijn eerste echte hele schoolweek. Mam was hier ook nog, dus ik had een leuke afwisseling tussen school en leuke dingen doen. Ook heel fijn om gewoon weer ff Nederlands te kunnen praten. Had er zelfs de eerste avond moeite mee.. Donderdagochtend heb ik mam uitgezwaaid en nu ben ik weer alleen student :(

Qua school betreft gaat hier ook allemaal net even wat anders. Je moet zelf je rooster samenstellen door vakken te kiezen. Iets wat ik nog nooit had gedaan. Maar na veel gepuzzel zit mijn rooster in elkaar. Ik volg Duits en rechtvakken. Nu maar zien wat het allemaal is. Wel vreemd dat het in Nederland herfstvakantie is, de school is hier nauwelijks begonnen..

In mijn vorige verslag had ik geschreven over het weer hier. Gelukkig is het nu extreem goed weer, al twee weken lang. Dus naast de dingen die ik met mam heb bezichtigd ben ik ook naar de Koningssee geweest en de Wolfgangsee. Beide keren gewandeld (Hiken) en boottochtje gedaan. Ik heb wel ontdekt dat hiken niks voor mij is. Gewoon wandelen op een goed pad is prima, maar niet over de smalle paadjes. Ik ben één keer terug gegaan omdat ik het niks vond (vond het eng over die smalle paadjes en te klimmen op rotsen). Gelukkig ging iemand met me mee terug, moesten we die tijd maar vol maken met een biertje drinken.. Haha. Maar gelukkig zijn er ook genoeg andere leuke dingen te doen.

Oja nog iets wat ik ontdekt heb en me beangstigt. Je mag hier niet dronken fietsen. Je kunt je autorijbewijs kwijt raken als je met teveel drank op fiets. En als bonus krijg je ook een boete van rond de 800 euro. En ik geloof dat het hetzelfde aantal promile is dat je niet meer mag fietsen als met de auto dat je niet meer mag rijden. Ik geloofde het eerst niet, maar er is dus een jongen die dit al heeft gehad. Gelukkig had ik hier nog nooit met een drankje op gefietst…. En kwam ik er afgelopen donderdag achter dat dit niet mocht. Ik maak er wel een grapje van, maar in Oostenrijk zijn ze er heel serieus hiermee. Gelukkig woon ik niet in een studentenflat en uit het centrum, want de politie wacht je gewoon op. Net als in Nederland dat iedereen met de auto van de weg wordt gehaald, gebeurt dat hier af en toe met fietsers. Pluspunt is dat hier niet veel politie is en dat ze dit soort dingen alleen in het centrum doen of om de hoek bij een studentenflat. En aangezien er geen bus rijdt in de nacht, ga ik dus gewoon vrolijk met de fiets op pad en ik loop het laatste stukje wel. Ook iets raars, als de politie hier zich verveelt (denk ik maar zo), houden ze je overdag aan om te testen of je licht het wel doet.. Echt niet normaal. Ik denk dat ik toch iets meer gebruik ga maken van de bus dan de fiets.

Na bijna 4 weken in Salzburg heb ik een heleboel leuke mensen ontmoet. Een vaste groep zie ik elke week wel en we doen ook elke week leuke dingen samen. Iedereen praat goed Engels of Duits, dus praten met elkaar gaat makkelijk. Ook zijn er meer rechtsstudenten in onze groep, dus ik heb ook gezamenlijke lessen. Afgelopen vrijdag had ik iedereen uitgenodigd om bij mij pannenkoeken te komen eten. Uiteindelijk waren we met 10 mensen, pannenkoeken waren zo gebakken en iedereen had wat lekkers meegenomen om op de pannenkoek te doen. Geslaagde avond dus. Zo doen we eigenlijk elke week wel dat soort dingen. Uitgaan kan hier ook prima, alleen alle kroegen gaan wel om 3 uur dicht, behalve op zaterdag. Dat is natuurlijk wel weer jammer. Maar ze beginnen hier ook eerder. Het is normaal dat je om 10 uur naar de kroeg gaat. Maarja dan moet je de 10 uur wel redden. De halve liters wennen al wel :)

Ik denk dat ik wel weer genoeg heb geschreven over al mijn nieuwe ervaringen hier. In het begin wist ik niet wat ik wilde schrijven, maar als ik eenmaal begin heb ik toch wel een boel te vertellen. Groetjes uit Salzburg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Salzburg

Lyanne

Ik ga 4 maanden studeren in Salzburg.

Actief sinds 25 Sept. 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 2179

Voorgaande reizen:

17 September 2014 - 04 Februari 2015

Studeren in Salzburg

Landen bezocht: